24.08.11 г.

Пътища, шофиране, правила и санкции при неправилно шофиране в Квебек (Канада)

Както всяко нещо в Канада и движението по пътищата се различава от това в България.
Ще започна по-отдалеч. Ще започна от състоянието на пътищата в Квебек. Състоянието на пътните артерии никак не е розово. Ама никак!!! Надупчени, нацепени и изронени. Особено след зимата е кошмар. Както и навсякъде по света и в Канада се усвояват “едни” средства. На пролет излизат машините позакърпят това онова, асфалтират повърхностно някой друг участък, замажат очите и айдааа до другата пролет. И така с години. Последното доказателство за тези машинации е състоянието на една от основните входно-изходни артерии за вход и изход от и навън Монреал, а именно моста Мерсие водещ към индианскя резерват Канауаки, La prairie, Шатоги и още няколко, чиито имена не помня, защото преливат едно в друго. Оказа се, че състоянието на моста, който УЖ се поддържа е кошмарно. Буквално пред разпад. Едната част от мостта е затворена в момента напълно за ремонт, а другата се затваря и отваря по график. Ако нещата продължават по този начин може би всеки от останалите мостове също ще бъде заплашен съвсем скоро от срутване.
Да вярно е, че тук зимата условията са доста сурови и ако не се ръси постоянно сол и разни други смеси никой няма да може да се движи, но от друга страна пък се плащат едни данъци, с които се предполага, че тези пътни артерии трябва да се поддържат, защото хватките от България да не си платиш данъка на колата тук не вървят. Е можеш да го разсрочиш във времето, но не и да го пропуснеш като перо. А не е малък. 260 пари мисля, че беше последно. Та 260 по много коли прави много пари т.е. би трябвало да има за подръжка на път. Е не е случаен фактора, че навсякъде по света подръжката на пътя и извозването на боклука се държи от мафиоти. В буквален и преносен смисъл...
За пътя може би ще продължа някой друг път по-задълбочено, но сега мисълта ми е да се насоча към движението по пътищата.
Правилника за движение трябва да се опознае независимо дали карате с българската книжка, с канадска учебна или канадска постоянна. Има много различия най-вече в знаците. Доста от българските знаци липсват или се срещат, но много рядко.
Има много кръстовища, които са регулирани само със знак СТОП във всички направления. В началото е доста объркващо, но когато свикнете нещата стават много лесни. Какъв е принципа – на знаците СТОП спират всички, независимо в коя посока се движат. Кой тръгва първи? Този, който е дошъл първи разбира се! Ако дойдат две коли едновременно? Обикновено единият е дошъл малко по-рано от другият и тръгва по-рано. Или шофьорите се изчакват. Естествено тъй като е имигрантски държава, винаги има някой, който не знае правилата или пък е от типа дето с големи букви на челото му пише “Жу сюи Бай Ганьо”, та те врътят гуми като за световно, че как няма да изпревари той, с тая кола... Шофьори от този тип рано или късно виждат в огледалото за обратно виждане сини и червени светлини и обикновено след една две глоби или отнемане на точки дори и да не си сменят напълно навиците то поне спазват елементарните правила.
Относно кръстовищата със светофари – особенното при светофарите е, че за разлика от България, където светофарите са преди кръстовището т.е. спираме под тях и главата ни се вирва нагоре да гледаме, ако няма направена реплика на светофара от другата страна на кръстовището тук в Канада светофарите са задължително след кръстовището т.е. спираме и гледаме светлините от другата страна на кръстовището. В началото е нормално няколко пъти да се озовете по средата на кръстовището и недоумяващо да гледате как ви заобикалят колите докато сте се втренчили в светофара. На острова Монреал завоя на дясно при червен сигнал е забранен, но има места където десният завой на червено е разрешен. Затова от съображени за сигурност аз си стоя навсякъде докато не светне зелено.
В населени места обикновено ограничението е 50км/ч, но в жилищни райони това ограничение пада до 40км/ч. Къде е училищна зона ще разберете по ограничението от 30км/ч. Болшинството шофьори спазват тези ограничения и както споменах горе за типа шофери АймДъбестАфДъбестЕндМайНеймИзБАЙГАНЬО, за тях ограниченията не важат до първата свободна полицейска кола. Както почти навсякъде и тук Полицията, когато трябва да е някъде обикновено я няма, но тук ако някой ви сече пътя грубо можете да му запишете номера и като съвестен гражданин да се обадите на упоменатите телефони и да съобщите за опасно шофиране. Глобата се изпраща директно до нарушителя. Той както се досещате може да обжалва, но има наличен свидетел, понякога има записи от камери...и в общи линии, ако има вина глобата и отнемането на точки му/й е в кърпа вързано. Различни правила важат на магистралите. Там ограничението е 60/100км/ч т.е. ако се движите по-бавно от 60км/ч нямате много работа на магистралата, защото ви грози наказание. Горната граница на ограничението, но неписано е около 110-115км/ч т.е. за толкова няма да видите буркан синьо/червено в огледалото за обратно виждане. Може да отнесете глоба при прекалено бавно шофиране дори и да е в ограничението... Сигурно ще се зачудите защо – ами, зашото спирате трафика и може да предизвикате задръстване. Това съм го чувал за трети лица и на мен не ми се е случвало да ме спират за бавно каране, независимо, че предпочитам спокойния и бавен тип шофиране.
При излизане на магистрала има лента достатъчно дълга, за да ускорите и да се влеете в движението. В правилника пише, че ако сте в дясна лента и от изход на магистрала видите автомобил опитващ се да се влее в движението, ако има възможност трябва да се престроите в ляво, за да улесните вливането на въпросния авотомобил. Друг вариант по лична преценка е респективно да ускорите и да се изнесете или да намалите и да дадете предимство. Интересно става при задръстване, когато от изход за кратко време трябва да минете в най-лява лента.
Шофирането в нетрезво състояние или след употреба на упойващи вещества е добре засегнато в Правилника за движение по пътищата. Санкциите са строги, но пак не толкова, колкото би ми се искало. Тук за щастие не вървят лафове от рода на: “Не можем ли да направим нещо???”, “Няма ли начинда почерпя нещо...?”, “Ама аз с колата си вадя парите! Дайте да направим нещо. Ще почерпя!” или просто директно и нагло да се бръкне в портфейла и пренебрежително да каже “КОЛКО?”... За подобно деяние при недобър адвокат можете да си погледате от вътре навън за известно време....
Сигурно има много неща, които вече приемам като даденост и за които не се сещам, но ако се сетите нещо драги ми читатели – питайте, затова съм го направил този блог, да отговареям в него.
Сега например се сетих, че забравих да спомена правилата за паркиране. Паркирането обикновено е регламентирано чудесно със знаци. Доста време ми отне докато вържа какво искат да ми кажат с тези знаци, но в крайна сметка хората са написали на знака КОГА Е ЗАБРАНЕНО паркирането. Т.е. ако на улицата до вас спрете и не сте сигурни идете до знака. Ако деня е сряда гледайте дали има написано Mer (Mercredi), ако видите че го има вижте от колко до колко е забранено. Ако сте извън часовете на забраната можете да си оставите спокойно колата. Ако обаче сте в часовата зона на забраната съвета ми е да се попреместите освен, ако не искате да се разделите с $42 за глоба (плюс данъка върху глобата разбира се – накъде без данък). Има и по-черноглед вариант. Да сте точно в часовата зона, когато канадската служба “Чистота” си върши работата. Тогава разхода става по-голям – разхода за отнасяне на автомобила + глобата за паркиране + такса за престой на общинскя паркинг, ако не се лъжа тотала отиваше към 98 или 118 долара. Скромно, но от сърце! Същото може да отнсете, ако спрете по-близо от 5м от пожарен кран или в границите на жълта маркировка “забранено паркирането”.
Глоба можете да отнесете също, ако:

  1. Оставите колата отключена и запалена;
  2. Оставите колата отключена и изгасена без надзор (може и на 10 метра да сте това влиза в категорията без надзор, не говоря наизуст – историята познава вече подобни случаи);
  3. Имате домашен любимец и го оставите без надзор в колата;
  4. Имате домашен любимец и го оставите без нищо отворено в колата – може и да има надзор, глобата пак е налице;
  5. Спрели сте на пожарен кран. Няма значение, че сте на аварийни – това само може да привлече още повече вниманието;
  6. Карате в часовете, в които не трябва да се надвишаат определени децибели, а музиката в колата ви е надута до дупка;
  7. Колата ви издава шум над нормата – примерно ви е спукан, пробит и тн ауспуха. Глобата е $350 – казвам го от опит. Аз отнесох предупреждение, защото полицаите бяха готини. Можеше да е директно и глоба. Ремонта от $80 определено е по-приемливия вариант
  8. Много и различни други вариации, за които в момента даже не се сещам или не знам, защото не съм чел правилника, което надали ще ме оправдае, ако наруша нещо от него ;)


Ако се сетя нещо допълнително разбира се ще го добавя, а ако вие решите, че съм пропуснал нещо съществено ме коригирайте – никак няма да се обидя за корекция! J
Шофирайте внимателно и следвайте правилата и няма да имате проблеми. Тук се шофира лесно и шофирането е приятно, а за някои и ежедневие. И избягвайте да ходите в Сонтр Виль, Даун Таун или по нашенски из Центъра с колата си – паркирането си е скъпо удоволствие, не винаги се намира къде да се паркира...все пак Монреал е старичък град и не се знае точно в каква уличка ще се бутнете. Аз лично избягвам препоръчвам го и на вас...е ако не е крайно наложително разбира се, но обществения транспорт е добре уреден и може би именно той ще е следващата ми тема ;)
Поздрави и безаварийно шофиране!

5 коментара:

  1. Мерси за поста, много е полезен :)

    ОтговорИзтриване
  2. Както казах, затова го направих този блог. :) Точно да бъде полезен и затова се радвам, ако наистина ти харесва.
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  3. Тъкмо днес си мисля цял ден за него.
    Можеш ли към тази тема да добавиш закупуване на кола, какво да гледаме, какви са основните разлики и дали действително с автоматик там си загубен зимата?
    И още - основите квартали на Монтреал с плюсовете и минусите. Например аз търся квартал подходящ за деца, но другите четящи сигурно търсят по-скоро по-мобилно място.
    Какви са твоите наблюдения за най-чести грешки при емиграция?

    ОтговорИзтриване
  4. Вече имам публикувана тема за закупуване на кола. Можеш да погледнеш тук:

    http://immigration2quebec.blogspot.com/2011/06/blog-post_19.html

    А относно автоматика... Тук 90, да не казвам 95% от колите са автоматик. И честно да ти кажа си вървят зимата :) И аз съм с автоматик. Верно 4х4 ама автоматик. И аз си вървя, без грижи! Имаш ли хубави гуми дерта ти е никакъв точно!
    А относно квартала - ако имаш скайп драсни ми го на balbi@mail.bg. Не съм писал тема за кварталите нарочно. В смисъл аз имам наблюдения върху няколко основни квартала. Всичко е много персонално. Какво точно търсиш, какво избягваш, какво предпочиташ...? Затова и писах, ако някой пита за конкретен квартал ще отговоря подробно, но не мога да опиша всички... А и да го направя ще бъде изцяло моето виждане. Има неща, за които не можем да сме обективни. :)

    ОтговорИзтриване
  5. Сега ще ти пиша по мейла, от акаунта ми в gmail.
    Мерси за поста за колата, сега ще прочета.
    Блоговете предполагат личната гледна точка на авторът, затова не се притеснявай да я излагаш:)

    ОтговорИзтриване